Az 5. és 6. évfolyamosok természetismereti csapatversenye

Április 1-én, pénteken, a tanítási órák után az általános iskola épületében hét állomáson végig járva mérték össze erejüket a háromfős 5. és 6. osztályos csapatok. Három éve terveztük már e versenyt, de a Covid miatt sajnos két alkalommal is elmaradt. Most mindenki egybehangzó véleménye szerint egy pörgős, jó hangulatú, sikeres versenyt bonyolítottunk le, az élénken érdeklődő gyerekek és a tanárok egyaránt jól érezték magukat és sok tapasztalattal gazdagodtak.
A verseny eredményhirdetését április 22-én, pénteken, a Föld Napján tartandó felsős Prohászka Napon tartjuk. Az értékes ajándékokat A Fertő-Hanság Nemzeti Park munkatársa, Peimli Piroska adja majd át az első három helyezett csapat tagjainak, aki a nap előadója is lesz. A program témája: a madarak. Ehhez kapcsolódva április 25-én, hétfőn 14 órakor a Triangulum Galériában nyílik kiállítás az 5-8. évfolyamosok képzőművészeti alkotásaiból, amelyeken a 2022-es év fajait ábrázolták.
A tanév végén a gimnazista és az általános iskolai Prohászka Napok versenyeinek helyezettjei jutalom kiránduláson vehetnek részt, terveink szerint Ravazdon.
Az alábbiakban ízelítőt kaphatunk, hogy milyen érdekes feladatokat oldottak meg lelkes tanulóink.
Az én állomásomon tettünk egy kis sétát a Duna felé, hogy az iskolával szomszédos lakóház oldalán megcsodáljuk a molnárfecskefészkeket. Séta közben beszélgettünk a fecskékről és a fecskevédelemről, amiben nagy segítség volt a Magyar Madártani Egyesület fecskevédelmi ismertetője. Mire odaértünk a fészkekhez, már tudtuk, hogy hány fecskefaj él hazánkban, melyik hol él és milyen fészket épít, hogy mekkora baj számukra a kémiai szúnyoggyérítés, hogy egy fecske legalább 1 kg szúnyogot fogyaszt el a költési időszakban, hogy a fecskék bizony nem örülnek, hogy tavasszal nincsen sár a szárazság miatt, és annak sem, hogy a győri Duna-partot olyan hosszan lebetonozták, és az Aranypartig kell repülniük minden kis sárgombócért. A fecske kvízt így minden csapat remekül megoldotta, és abban is megegyeztünk, hogy volna mit tennünk a győri fecskékért, és így a saját szebb, fecskés jövőnkért is. De szép lenne, ha az új iskola nem csak a diákságunk közösségének, hanem egy népes fecskecsaládnak is otthont adhatna!
Á120 állomás:
A csapatok egy rövid bemutatón keresztül ismerkedtek meg a 2022-es év madarával, a zöld küllővel. Megtudták, melyik madárhoz hasonlít, mekkorák, milyen színekben pompáznak fiatalabb és idősebb korban. Érdeklődve figyeltek és nézték a kis bemutató videókat a madarak táplálkozásáról, megtudták, mit fogyasztanak, mi a kedvencük mind közül. Arra is fény derült, hogy milyen az évente rakott fészek, mennyi a tojások száma és hogy meddig maradnak a fiókák szüleikkel. Az izgalmas tájékoztatót egy játékos Kahoot teszt követte, melyben 10 kérdés során adtak számot a friss ismeretekről.
A csapatok a 7.H termében az interaktív táblán végeztek az erdő- mező élővilágával kapcsolatos feladatokat. Volt köztük olyan, ahol a növények, állatok fotóit kellett összepárosítani a megfelelő névvel, valamint állatos memóriajáték is. Kaptak olyan feladatot is, ahol el kellett dönteni, hogy mi helyes és mi helytelen az erdőben. A mosolygós smile-hoz a túrázáshoz, erdőben járáshoz szükséges dolgokat, a szomorú emojihoz pedig a szükségteleneket kellett csoportosítani. A gyerekek néha vitatkoztak, próbálták egymást meggyőzni egy-egy bizonytalan választásnál. A végén pedig nagy volt az öröm, amikor a táblán megjelent: ” Remek. Hibátlan megoldást adtál.”
Á/215-ös állomás
Természettudományos kísérletek, gyakorlati és szóbeli feladatok
A csapatoknak az alábbi feladatokat kellett végrehajtani:
- az asztalon található laboratóriumi eszközök bemutatása, majd felismerése, azonosítása;
- a megadott eszközök (mérőhenger és desztillált vizes palack) segítségével adott térfogatú víz (40 ml) pontos adagolása a mérőhengerbe;
- színes oldat készítése (a soron következő kísérlethez);
- a levegő összetétele (bizonyítás kísérlettel a csapat egyik tagja segítségével), a kísérlet magyarázata a csapat egyik tagjától;
- oxigén, szén-dioxid előállítása, kimutatása a megismert módszerrel (parázsló, ill. égő gyújtópálcával) a csapat közreműködésével;
- a borszeszégő helyes használata, elzárása.
Nagyon lelkesek és ügyesek voltak a gyerekek!
A 8.a termében rögtönzött gombakiállítást tekinthettek meg a gyerekek. A leggyakoribb termesztett gombákat (csiperke, laska) „élőben” láthatták, és szagmintát vehettek a szárított gyűrűs tuskógombából.
Számos finom ehető gombát ismerhettek meg, fotók, rajzok, gombahatározó könyvek segítségével.
Fontos volt a legmérgezőbb gyilkos galóca ismertetőjegyeinek bemutatása, illetve, hogy hogyan különböztethető meg a hozzá kissé hasonló csiperkéktől és galambgombáktól.
Szó esett a gombák erdőtalaj alakító szerepéről és a táplálkozásban elfoglalt helyéről is. A gyerekek nagy érdeklődéssel fogadták az információkat.
A bemutató után a feladatlapot töltöttek ki, amely során a látott és hallott információkat kellett felidézniük, rendszerezniük.
Szabó György
Reál munkaközösség vezető
Képek a versenyről az alábbi linken tekinthetők meg:
https://drive.google.com/drive/folders/1yKOWN6qmpHE6CStLQlYkseoR8XHX7ytT?usp=sharing